A becsillanó zöld üveg

Érdekes felvételeket lehet készíteni hosszú záridővel. Ilyenkor a mozgás elmosódik, míg a statikus elemek élesek maradnak. Gyorsan mozgó témával ez nem gond, de lustán vánszorgó felhőknél már trükközni kell.  Ismételten előkerült a hegesztőpajzs üveg és sikerült meglepnie.

De miért is van rá szükség? Lassan mozgó téma elmosásához extrém hosszú záridő kell. Ragyogó napsütésben viszont 1/60s (azaz a másodperc hatvanad része) fölé bajos menni – hacsak a bejutó fény mennyiségét le nem csökkentjük egy plusz optikai elemmel.

"Normál" záridővel készült felvétel, 1/320s | F8 | ISO100
“Normál” záridővel készült felvétel, 1/320s | F8 | ISO100

Léteznek a piacon professzionális megoldások, un. ND szűrők meglehetősen drágán. Viszont semmiképpen sem szeretnék kiadni X 10.000 Ft-ot egy 72mm átmérőjű fekete üvegkorongért amíg nem látom, hogy mennyire érdekel a téma – most már nagyon 🙂 . Marad hát a bármelyik barkácsboltban, pl. Kanizsán Draskovicsnál pár száz forintért beszerezhető “welding glass”, azaz hegesztőpajzs üveg. Arra találták ki, hogy maradjon meg a jómunkás ember képalkotó szerve, tehát nekem is jó lesz, hogy ne égjen fehér mésszé a képem. Többféle fényáteresztő képességű kapható, én most a (10)-es jelölésűt használtam. Éles széleit fekete szigetelőszalaggal (beszerezhető a Nyugatkernél) ragasztottam le. Ez két dolog miatt is fontos. Egyrészt az optika elé postás gumival rögzítem fel amit könnyen elvághat, másrészt így az élein nem tud becsillanni a fény.

Hosszú záridős felvétel hegesztőpajzs üveggel, 50,4s | F16 | ISO100
Hosszú záridős felvétel hegesztőpajzs üveggel, 50,4s | F16 | ISO100

Ahogy a fenti képen látható, a közel egy perces expozíció durván elmosta a mozgó felhőket, de a szigszalagos védelem önmagában édes kevés. Az üveglap nem feküdt fel jól az objektív peremére, így a hátulról bejutó fény érdekes effektust hozott létre a képen. A körkörös vonalakért a tükröződő lencsetagok felelnek, a foltok pedig egyszerűen porszemek a hegesztőpajzs üvegen. Némi fejlesztésre szorul tehát a cájg, kellene rá barkácsolnom állítható árnyékolót előre és egy zsákszerű valamit hátra.

Ennek a sufni megoldásnak szintén súlyos problémája a fehéregyensúly. Az üveg masszívan zöld, így közel sem engedi át a teljes spektrumot és gorombán zöld árnyalatba viszi  a képet. Valamelyest ki lehet korrigálni, de ennek ellenére is furcsa árnyalata lesz  – ami megjegyzem nem mindig baj.

Hegesztőpajzs üveggel készült felvétel fehéregyensúly korrekciója a Darktable-ben
Hegesztőpajzs üveggel készült felvétel fehéregyensúly korrekciója a Darktable-ben

A korrekcióhoz mindenképpen szükséges a RAW fájl. Ahogy a fenti képen látható extrém mértékben ki kell kapni belőle a zöldet – a kamera beépített AUTO WB-je képtelen lenne ilyen erősen eltolni a színezetet (tint, normál esetben ~0,8-1,2 közé esne az értéke). A Darktable-ben az automata beállítás a “spot white balance” presettel történt, amit egy kicsit finomhangoltam kézzel. Ugyan nem élethű, de mindenképpen érdekes színvilágú, kissé retró hatású képet kaptam – ez alkalommal viszont a monochrome verzió jobban tetszett. Erre ment még egy kis árnyalat a “split tone” és multiply-re állított “colorize” szűrővel. Rá kis kontraszt állítás, mélyemelés,  lokális kontraszt extra élesítésnek és kész is fénykép.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

10 − hat =