XIX. századi ezüst alapú nemeseljárás. Nem összekeverendő a dagerotípiával. Dirketpozitív változatainak (ambrotípia, ferrotípia, stb.) minden felvétele egyedi és megismételhetetlen, nem többszörözhető. Egy felvétel egy kép és örökre az az egyetlen. Akár a Polaroid, de hasonlóságok itt véget is értek.
A jegyzetben leírtak itt is érvényesek, de maga a fotózás szinte mindenben eltér a szokványostól, lássuk a legfontosabbakat:
Kevés kép készül
Nem csak azért, mert méregdrága és nehezen beszerezhető vegyszerek kellenek hozzá.
Közvetlenül a kamerában készítjük el azt a képet, amit kezedbe vehetsz vagy kirakhatsz a falra.
még vizes 25×25cm-es ambrotípia mosás után
Ez tisztán kézműves technológia, sok időigény lépéssel. Egy nyári délutánba maximum 6-7 felvétel fér bele – de csak ha előtte fél napot előre dolgoztam.
Sorozatkép lehetőség nincs, egy felvétel előkészítése kb. 10-15 perc – és akár több ezer Ft-nyí alapanyag… Meggondoljuk mire lövünk.
Fotózás nagy formátumú kamerával
Ezek a felvételek állványra helyezett nagy méretű, teljesen manuális kamerákkal készülnek. A beállítások eltartanak egy ideig, ezért: viszonylag sokáig mozdulatlanul kell maradni. A mélységélesség rendkívül kicsi: pár mm elmozdulás és életlen a szemed.
Erről a kalandos fotózásról itt írtam: Az egyetlen lövés délutánja
Modell felveszi a pózt és úgy marad. Ezután:
- beállítom a kamerát (döntés, forgatás, képkivágás, perspektíva korrekció)
- finom fókusz – egy nagyítóval
- lezárom a fénykaput – gyak. egy sapka kerül az objektívre
- kiveszem a mattüveg
- helyére berakom a kazettát
- ‘kibiztosítom’ (közben ‘ne mozogj, de ciciki-pocibe’)
- sapka le: expozíció!
- sapka vissza
Modell csak ezután szabadul a pózból. Ez Minimum 1-1,5 perc. Nagyon fontos, hogy mozdulatlan maradjon különösen a felvétel alatt. A kollódium érzékenysége extrém alacsony – az expozíciós idő természetes fényben akár 1~30 másodperc, néha több. Nagy teljesítményű stúdió vakuval ez csak egy pillanat, viszont irgalmatlanul nagyot ‘rúg’ ráadásul közelről, szó szerint meglök a villanás hője – nem vicc.
A nyersanyag különlegességei
Szokatlan spektrális érzékenység
Ez smink és ruha színválasztásban nagyon fontos. Röviden: vörös/sárga színeket nem igazán ‘lát’, de UV-t azt nagyon – amit meg mi emberek nem látunk. Gyakorlatilag „színvak” nyersanyagról van szó, nagy vonalakban ezzel kell kalkulálni:
- vörös, narancs -> fekete
- sárga -> nagyon sötét
- zöldek -> nagyon sötét illetve sötét
- kék -> világos
- pink/lila -> nagyon világos
De egy kép többet mond ezer szónál, hát még kettő:
Kaukázusi bőrtípus világosodik a legjobban, viszont egy szétszolizott nap után könnyen négeré válhatsz a képen. Szeplők erősödnek. Mivel a bőrben sok a piros komponens ‘indián lány effekt’ beüthet, cserébe marha kontrasztos lesz a szem. Szintén könnyen előfordulhat, hogy bizonyos UV-t elnyelő ruhaanyagok besötétednek. Sikerült már világos műszálas harisnyát feketére exponálni. Tetoválások rendszerint elhalványodnak (pigmentfüggő).
Természetesen a világosság is számít, tehát egy fényes anyag hiába piros az bizony látszani fog, míg egy matt piros sötét lesz.
Tippek:
- Arcpirosítót kerüld!
- Ahogy a nagyon világos kék szemfestéket is…
- Erős piros rúzs durván kontrasztos, ez sokszor hasznos.
- Fehér helyett jobb egy halvány barackszínű ruha: nehezebben ég ki, viszont ugyan úgy fehér lesz a képen.
- Piros mintás fekete ruha jó eséllyel minta nélküli fekete ruha lesz.
Helyszíni kidolgozás
Noha a kidolgozott kép élettartama akár 200 év is lehet, az eljárás sajtossága, hogy a nyersanyag gyorsan tönkremegy: kb. 15-20 percen belül fel kell használni. Ezért a fotólemez érzékenyítése, a felvétel előhívás, fixálása és mosása mind-mind a fotózás helyszínén történik.
Terepen is felállítható mobil sötétkamra / labor
Bizonyos lépéseket felügyelet alatt akár megcsinálhatsz Te is. Nagyon látványos az eljárás, szó szerint varázslat. Rendszerint a modell szokott fixálni, de volt aki elő is hívta.
Ha jól elkapjuk a ritmust kb. 1/2 ~ 3/4 óránként kész egy kép.
Továbbiakat meglátod 🙂